Aankondiging Retailblog

Een nieuwe retailblog valt ongevraagd op uw digitale deurmat. Moet dat nou? Er is al zoveel hoor ik u denken.

Ik denk dat u er in de hectiek van alledag nauwelijks aan toe komt kennis te nemen van de vele ontwikkelingen die voor uw bedrijf strategisch van belang kunnen zijn en die, hetzij als kansen hetzij als bedreigingen, óók ongevraagd aan uw deur kloppen. Daarbij gaat het niet alleen om informatie, maar vooral om ‘insight’. Om ‘understanding the business’, de sleutel naar een succesvolle toekomst. En vervolgens om de inspiratie en het vermogen van uw organisatie hiermee adequaat om te gaan.

Het is meer dan ooit noodzakelijk dat leidinggevenden hun brein vergroten door kennis te delen en volop de discussie aan te gaan. Dat is voor u misschien bedreigend, maar van levensbelang voor het bedrijf waar u leiding aan mag geven. U bent (mede)verantwoordelijk voor verantwoorde beslissingen die bijdragen aan de vitaliteit van het bedrijf en het geluk van uw medewerkers. Een vitale toekomst bouw je met elkaar, maar u loopt voorop!

Als strategie- en organisatie adviseur is het volgen van ontwikkelingen in de loop der jaren mijn ‘tweede natuur’ geworden. Dat is versterkt door 22 jaar inhoudelijke verantwoordelijkheid voor het congresprogramma van ‘What’s going on in Retailing?!’, dat in de loop der jaren zowel internationaler als ‘digitaler’ is geworden.

Mijn b-to-b blog is gericht op beslissers (en hun directe staf) in de retail en op merkartikelfabrikanten die uit welbegrepen eigenbelang deze ontwikkelingen op de voet willen volgen.

De ontwikkelingen gaan razendsnel en komen steeds meer uit hoeken waar we tot voor kort het strategisch vizier niet op gericht hadden. Alles wat ooit vanzelfsprekend was, is dat nu niet meer. Powerhouses als Ebay, Google en Amazon veroorzaken aardverschuivingen en zijn inmiddels van grote invloed op het toekomstperspectief van vrijwel alle marktpartijen. En de ontwikkelingen in de technologie bepalen in hoge mate hoe ons persoonlijk en zakelijk leven er uit gaan zien. Alle distributiestructuren ondergaan drastische veranderingen en om de klant blijvend te kunnen raken is steeds meer nodig!

Niemand weet hoe onze toekomst er uit gaat zien. Dat maakt het leven spannend en biedt onverwachte kansen op succes, maar helaas ook op grote ongelukken. Goed opletten dus en zo breed mogelijk kijken. De meest relevante ontwikkelingen proberen te begrijpen en vooral met elkaar bespreken!

Ik wil u daar graag een handje bij helpen. Mijn ervaring als adviseur is dat verschillen van mening over de te volgen koers meestal als sneeuw voor de zon verdwijnen als wordt uitgegaan van dezelfde feiten (marktomgeving, interne bedrijfsanalyses) en we bereid zijn met een open mind te discussiëren over de daaruit te trekken conclusies. Over de mogelijkheden in de markt zijn we het vaak redelijk snel eens. Maar de eigen mogelijkheden om hierop succesvol in te spelen worden vaak overschat en de impact van de eigen beperkingen onderschat. Verleng dus eerst de polsstok als je verder wilt springen.

Wat kunt u van mij verwachten? Allereerst het op compacte wijze doorgeven van informatie en ontwikkelingen in binnen- en (vooral) buitenland. Over bedrijven en trends, over markt- en technologische ontwikkelingen en vooral over hoe bedrijven daarmee omgaan. Ik wil u attenderen op zaken waarvan ik denk dat ze voor uw bedrijfsvoering relevant zijn.

Daarnaast zal ik van tijd tot tijd commentaar geven op actuele bedrijfsontwikkelingen in Nederland. Bijvoorbeeld bij fusies of overnames, bij de teloorgang van bedrijven en bij openbare strategische beschouwingen van leidinggevenden. Waarom moesten Polare en Siebel failliet gaan? Hoe gaat het écht met Hema? Zijn Macintosh en V&D goed bezig? Is de combinatie Bol.com en AH ook bij nader inzien een droomhuwelijk? Gaat AH doorstoten in België?  Maar ook: wat is er toch aan de hand in franchiseland?  Dus: food for thought, for a better understanding of your own (retail)business, in an omni-channel world.

Als voorproefje van de nieuwe retailblog is een aantal oude blogs, die eerder zijn geplaatst op www.retailing.nl, nu als ‘archief’ opgenomen op www.retailblogtonbos.nl

Ik vertrouw erop dat herlezing u een indruk geeft van wat ik u te bieden heb.

De nieuwe blog zal tweewekelijks verschijnen, of frequenter als daartoe aanleiding is. Deze aankondiging ontvangt u nog ongevraagd. U kunt zich desgewenst direct uitschrijven of het gebruikte e-mailadres wijzigen. Mocht u het van belang vinden dat uw naaste medewerkers of zakenrelaties ook op de mailinglist komen, dan kunt u deze mail doorzenden, waarna zij zich zelf kunnen aanmelden.

Vragen en opmerkingen, ook n.a.v. de situatie in uw eigen bedrijf, zijn welkom. Ik zal ze uiteraard vertrouwelijk behandelen en naar vermogen beantwoorden.
De blog wordt gefaciliteerd door The Experience Network (TEN) en is, in lijn met het gedachtegoed van TEN, vooral bedoeld als inspiratiebron.
De samenwerking met TEN heeft ook geresulteerd in de organisatie van z.g. Executive Mindsessions (korte bijeenkomsten vanaf 15.00 uur). De programma’s (3 sprekers) worden samengesteld door Désirée Struijk (Senta) en Ton Bos (Retail Wholesale Group). Binnenkort ontvangt u daarover nader bericht.
Reserveer alvast de datum van de eerste sessie ‘Come closer to ME’: 25 maart a.s. in Amersfoort.

Dank voor het lezen van deze aankondiging. Ik hoop u met de komende blogs een genoegen te doen en bij te dragen aan ‘a better understanding of your own (retail)business!’.

 

Ton Bos

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

About

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

Posted in Retail

Blog volgen?

Ontvang de nieuwste blogs als eerste.
* = required field

Powered by:

logo 10-europe