Achterblijvers worden koplopers?!

In de commentaren op de teloorgang van retailketens wordt vaak gewezen op hun achterblijvende of te late reactie op de marktontwikkelingen, met name in het online traject.Hadden ze maar……Eigen schuld, dikke bult! De overlevers en succesvolle bedrijven staan immers vooraan bij de implementatie van alle nieuwe technologische ontwikkelingen?

Vele offline retailers zijn door de jaren heen afgeschilderd als dinosaurissen. De Blokkers, V&D’s, Gamma’s van deze wereld zijn vele malen gewaarschuwd toch vooral snel in beweging te komen, de geldbeurs te openen en als de wiedeweerga te investeren in moderne technologie.
Maar is het wel zo verstandig in deze trajecten voorop te lopen? Vooral wanneer de kennis en ervaring ontbreekt om goed doordachte beslissingen te nemen? En je te laten leiden door gelikte verkooppraatjes van hongerige ICT leveranciers? In het land der blinden is immers……
Voor je het weet zit je vast aan grootse projecten die niet meer te stoppen zijn en het bedrijf opzadelen met uiterst kostbare technologische infrastructuren die meer te bieden hebben dan strikt nodig is en bovendien economisch snel verouderd zijn.

We kunnen heel veel leren van het verleden. Van de Duitsers die na de oorlog alles kwijt waren en opnieuw konden starten met de allernieuwste productiemiddelen. Van Oost Europa en Afrika, die ver achterliepen, vervolgens alle telecomstadia oversloegen en nu zijn uitgerust met de nieuwste technologie. Van China, waar de meest vervuilende industrie samengaat met een voortrekkersrol op het gebied van zon- en windenergie. Wie het laatst komt loopt plotseling voorop!!!
Het is de bittere ironie van de voorsprong van de early adopters en de first mover advantage van bedrijven die technologisch in the picture zijn. Vooral door toedoen van ICT leveranciers die hun launching customers volop in de schijnwerpers zetten. Reeds enkele jaren later kunnen deze retailers worden overvleugeld door de achterblijvers die kiezen voor de nieuwste ICT infrastructuur, tegen lagere kosten en met de inmiddels verworven kennis van zaken direct aan de slag gaan met de geboden mogelijkheden.

Begrijp me goed, ik ben volop voorstander van de inzet van moderne technologie. Nut en noodzaak zijn onbetwistbaar. Maar ik ben helemaal niet bang dat de relatieve achterblijvers de concurrentieboot hebben gemist. Achterblijvers kunnen gemakkelijk weer op voorsprong komen, mits ze de daarvoor benodigde kennis in huis hebben en de geldmiddelen aanwezig zijn. Vooral diegenen die aan het online front de kat uit de boom hebben gekeken kunnen m.i. snel alle benen bijtrekken. Zij kunnen bijvoorbeeld leren van de vooroploper Macintosh, die in de loop der jaren veel ervaring heeft opgedaan in het online traject, daarover veel wijze woorden heeft gesproken, maar toch uiterst marginale rendementen weet te realiseren.
Nu het heetst van de offline/online strijd is aangebroken, beschikken veel van de vooroplopers niet over de nieuwste technologie in de diverse bedrijfsprocessen. Met name de supply chain en het crm traject kunnen de achilleshiel worden in het omni-channel tijdperk.
Maar meedoen in het spel van everywhere commerce is helemaal niet zo moeilijk. Zeker niet wanneer de krachten kunnen worden gebundeld, hetgeen met name in mkb gelederen onontkoombaar is.

De praktijk laat reeds zien dat een webshop en multi channel operatie niet vele miljoenen behoeven te kosten en dat je met 2 ton heel veel behoeften kunt dekken. Open source en zonder langjarige verplichtingen. Mocht dat niet toereikend blijken te zijn en nieuwe wensen dringend vervuld moeten worden, dan zijn de investeringsdrempels te overzien.
Volg in ieder geval de ontwikkelingen op de voet, leer van retailers uit landen die voorop lopen en stap in als kinderziekten en ervaringen zijn verwerkt. En leg je niet voor jaren vast tegen hoge kosten en vervelende exit barriers. Vergaar kennis en inzicht, understanding is key!
Simpele en relatief goedkope oplossingen zijn volop voorhanden en voorkomen dat je met handen en voeten gebonden bent.
Dus, achterblijvers wanhoop niet. Te laat is een relatief begrip. Er komt altijd weer een nieuwe boot. Die kan zomaar sneller, wendbaarder en goedkoper zijn. Ook juiste timing, op basis van kennis van zaken van klantbehoeften en eigen kunnen, kan leiden tot een relatieve voorsprong. Juist van de achterblijvers…

16-01-2013

Ton Bos

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

About

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

Posted in Retail

Blog volgen?

Ontvang de nieuwste blogs als eerste.
* = required field

Powered by:

logo 10-europe