Begint voor V&D in Leiden de victorie?

Het was gisteren een blije dag, zowel voor Leiden als voor het fysieke winkellandschap. De opening van de vernieuwde V&D in hartje Leiden.
Na een in 2012 ingezette grondige verbouwing, is de eerste van een nieuwe generatie V&D’s nu door iedereen te bewonderen. Prachtig pand op de juiste lokatie en in √©√©n klap de nr 1 winkel in Leiden. Mede voortgekomen uit de eendrachtige samenwerking tussen ontwikkelaar, diverse winkelketens en een gemeentelijke overheid die (eindelijk) m√©√©r van Leiden wil gaan maken. Maar bovenal voortgekomen uit de zin in de toekomst van √©√©n van de iconen in retailland. Eigenaar Sun Capital onderschrijft hiermee het geloof van het V&D management in het warenhuis. Dat laat onverlet dat ook V&D volop bezig is zich te transformeren in een omni-channel retailer.

Investeren in warenhuizen? Dat is toch water naar de zee dragen? Niet iedereen denkt daar zo over. En gelukkig zijn er ook nog steeds door de wol geverfde managers die hun beste krachten willen geven aan de herrijzenis van dit type ‘doodverklaarde’ retailers.¬†Mijn gedachten gaan terug naar het jubileumcongres van ‘What’s going on in Retailing?!’ in 2011. Met in het programma Eva-Lotta Sj√∂stedt, algemeen directeur van Ikea NL, en Jacob de Jonge, CEO van de Bijenkorf. Anno 2014 staat Eva-Lotta aan het hoofd van het noodlijdende Karstadt en presenteert zij nieuw management, nieuwe plannen en neemt zij volop gedurfde initiatieven. Jacob de Jonge is nu de baas van V&D en vastbesloten zijn succesvolle periode bij de Bijenkorf te vervolgen bij een op korte termijn weer succesvol te maken V&D.
Het bedrijf komt van heel ver en is in de periode van CEO Mark McKeon al aanzienlijk op de schop gegaan. Kennelijk nog niet voldoende voor het herstel van de winstgevendheid. En zeker in de winkels was de vernieuwing niet overal zichtbaar.¬†Wat een verschil met wat er nu staat! De metamorfose is spectaculair. Een ‘lekkere’ toegankelijke winkel, met veel nieuwe merken, langere openingstijden en als klapstuk de lancering van de nieuwe generatie La Place. Een feest voor de zintuigen!¬†Deze nieuwe V&D, met een La Place die uitzicht biedt over de oude binnenstad, zal voor veel Leidenaren de ‘place to be’ kunnen worden.

Bij de opening stonden drommen mensen voor de deur en werden lovende woorden gesproken. Het feit dat  investeerder Sun Capital bereid is miljoenen te investeren in één fysieke winkel stemt tot nadenken en verschaft vele winkeliers de hoop dat er, parallel aan de voortgaande neergang, ook ruimte is voor vernieuwing in fysieke winkels. Meerdere initiatieven kunnen elkaar versterken en daarmee onze mooie binnensteden volop toekomst blijven bieden. De komende jaren zakken nog heel veel winkels door hun break even punt en zal sluiting onvermijdelijk zijn. Maar als gemeenten, in nauwe samenwerking met retailers, vastgoedbezitters en ontwikkelaars, er samen in slagen de gaten op te vullen met aantrekkelijke (veelal buitenlandse) formules, dan is de huidige martelgang niet voor niets geweest.

Vrijwel alle retailers zijn inmiddels volop bezig zich aan te passen aan de eigentijdse (digitale) consumentenwensen. Dat kost heel veel geld en de kennis van zaken is helaas nog schaars. Ook V&D heeft op het punt van everywhere commerce nog een forse weg te gaan, maar zal ongetwijfeld in hoog tempo verder ‘digitaliseren’. Dat loont echter pas wanneer de vernieuwing in de bedrijfsvoering (logistiek, ICT, buying & visual merchandising, etc), de verbouwing van alle fysieke winkels en met name de veranderende assortiments-/ merkkeuze, in hoog tempo zullen doorgaan. Met de vernieuwde V&D zou bijvoorbeeld de positie in ‘basics’ van Hema kunnen worden overgenomen.
Voor V&D is enkele jaren terug heel weinig betaald. Bovendien was de parel La Place bij de prijs inbegrepen. Dat is een veel comfortabeler positie en is het prettiger investeren dan bijvoorbeeld bij Hema. Daar is wél veel (te veel) voor betaald en is, wegens de internationalisering, de investeringsruimte voor de bestaande NL winkels beperkt.

Bij de opening van de vernieuwde V&D zag ik heel veel blije en trotse mensen. Met geloof in waar ze mee bezig zijn. Ook de Leidenaren lijken trots op ‘hun’ vernieuwde V&D. Dat belooft wat, zeker wanneer ¬†meer nieuwe merken en een supermarkt worden toegevoegd (al gedacht aan samenwerking met Sligro? ¬†Zouden mooie onderscheidende assortimentskeuzes uit kunnen voortvloeien‚Ķ.).
In een sterk uitgedund retaillandschap, waar de ‘middenmarkt’ vrijwel aan het verdwijnen is, zouden de toekomstkansen van V&D wel eens beter kunnen zijn dan velen voor mogelijk houden. Deze keer w√©l met dank aan private equity en aan de ervaren managers die hun beste krachten willen geven aan wat velen beschouwen als het trekken aan een dood paard.
Begint voor V&D in Leiden nu de victorie? ¬†De toekomst zal het uitwijzen. Maar kom vooruitlopend daarop eerst z√©lf kijken en oordeel z√©lf hoe een bekend maar niet zo sterk merk zichzelf letterlijk en figuurlijk naar boven worstelt. ‘Strong brands start internally’! Ik heb de indruk dat het tussen de oren redelijk ¬†goed zit bij V&D. Nu de rest van het lichaam nog.

Ton Bos

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‚ÄėWhat‚Äôs going on in Retailing?!‚Äô.

About

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‚ÄėWhat‚Äôs going on in Retailing?!‚Äô.

Posted in Retail

Blog volgen?

Ontvang de nieuwste blogs als eerste.
* = required field

Powered by:

logo 10-europe