HELP/HOERA, DE AUSTRALIËRS KOMEN!

Het lijkt of we in Retail NL over niets anders meer kunnen praten dan over retailers die failliet gaan, over de winkelleegstand en de teloorgang van fysieke winkels. Maar overdrijven we niet een beetje? En zien we daardoor andere ontwikkelingen over het hoofd of te laat aankomen? Bijvoorbeeld dat niet-Europese retailers het oog laten vallen op Europese retailers. Ik bespeur soms een ‘badinerende’ houding als het gaat over grote buitenlandse retailconglomeraten die Europese overnames doen, online initiatieven nemen en zelfbewust het digitale tijdperk tegemoet treden. Een paar voorbeelden.

Neem nou Hudson’s…

Toen ik, na de Kaufhof overname, warenhuisketen Hudson’s in juni 2015 ten tonele voerde als interessante nieuwe moeder voor V&D, vonden velen dat dat meer van hetzelfde zou zijn, dus kansloos. Vergeten werd dat Hudson’s CEO Jerry Storch veel (succesvolle) online ervaring heeft, o.a. opgedaan in een topfunctie bij Target. Amazon was destijds de online partner van Target en Jeff Bezos is een persoonlijke vriend van Storch. Hij wijst er fijntjes op dat Hudson’s in 2015 online sterker gegroeid is dan Amazon.

Kern van het succes is dat de Hudson’s identiteit online en offline hetzelfde is. Omnichannel dus, in de ware zin van het woord. De Canadezen denken alleen in termen van groei en achten zich derhalve gelegitimeerd leveranciers een bijdrage te vragen in de vorm van extra bonus en verlenging van de betalingstermijn. Samen spelen, samen delen. Geen publieke protesten.
Natuurlijk gaat, ondanks de baangaranties, de Kaufhof overname gepaard met forse reorganisaties, maar ook met de introductie van vele nieuwe merken en sterke proposities in de basics. En, uiteraard met een forse investering in de online marktbewerking. De uitspraak van Storch “niet de grote omnichannel retailers hebben een probleem, maar de online-only’s” is gebaseerd op kennis en praktijkervaring en zou velen aan het denken moeten zetten. De beurskoers reageerde in ieder geval positief op de Duitse overname.

En, wat vindt u van Sainsbury’s?

Wellicht geïnspireerd door de overname van Bol.com door Ahold, heeft deze grote Engelse food retailer recent een bod gedaan op de Home Retail Group (Argos en Homebase). Argos is een grote omnichannel retailer die eerder deed wat Wehkamp ook heeft gedaan: zich omgevormd tot een toonaangevende digitale speler. In de fysieke winkels presenteert Argos op een relatief kleine oppervlakte vele assortimenten en het bedrijf levert alle diensten die de huidige digitale consument verlangt.
Inmiddels is bouwmarkt keten Homebase apart verkocht en kan Sainsbury’s dus voluit gaan voor Argos. En zal waarschijnlijk een hoger bod moeten uitbrengen om de gewenste verovering zeker te stellen.

Sainsbury’s publiekelijk bekend gemaakte “Accelerating our strategy for growth” geeft antwoord op “why it believes a takeover of Argos makes business sense: the benefits of optimising the use of combined retail space, together with combining the delivery networks for delivery to store or home, for food, clothing and general merchandise”.
Toch een wat andere redenering dan we in NL gewend zijn. Een betere capaciteitsbenutting van winkelruimte en logistieke netwerken. Niet erg sexy, maar wel de zakelijke werkelijkheid.
Je kunt daar uiteraard anders tegenaan kijken, maar vooralsnog verwacht ik dat deze overname doorgaat. En ook dat een dergelijk ‘brede’ opstelling naar de markt zo maar gevolgd zou kunnen worden door een gecombineerde overname van bijvoorbeeld bedrijven als Jumbo en Wehkamp.
Evenzogoed overigens zou Ahold Delhaize belangstelling kunnen hebben voor Argos. ‘Food’ lijkt online relatief eenvoudig te kunnen worden toegevoegd aan het uitgebreide Argos netwerk. Wellicht zou dan ook Sainsbury’s kunnen worden verleid tot het bundelen van de krachten…..

Breaking news: Australische bedrijven melden zich!

Wat is er toch aan de hand in boerenland? Wij kennen in Retail NL alleen het te koop staande Agriretail (Welkoop en Boerenbond winkels). Ook grote succesvolle retailers als Primark hebben overigens een ‘boeren’-achtergrond. Nu blijkt het Australische Wesfarmers, in 1914 gestart als boerencoöperatie en anno 2016 uitgegroeid tot een beursgenoteerd conglomeraat van supermarkten, warenhuizen, bouwmarkten, office centers en vele niet-retailbedrijven, de stap naar Europa te willen maken. Wesfarmers is een soort VendexKBB, maar dan veel groter (meer dan 200.000 medewerkers), met een sterke balans, forse omzetgroei en uitstekende resultaten.

Het conglomeraat bevat bekende retailmerken als Coles (ca 2.400 supermarkten, meer dan 100.000 medewerkers), Bunnings (bouwmarkten), warenhuizen (Target, Kmart), office centres en vele andere activiteiten die gerelateerd zijn aan de agrarische sector.
We are successful because we are a conglomerate, and not despite being a conglomerate”. Ja, dat staat inderdaad nogal haaks op ons NL denken.
Ook de bij Wesfarmers steeds weer terugkerende centrale doelstelling “to provide a satisfactory return to our shareholders” wordt bij ons zelden zo openlijk uitgesproken. Maar dat deze Australiërs in Europa op avontuur gaan, kan ik alleen verklaren uit het vaste geloof dat hier aandeelhouderswaarde kan worden gecreëerd! Wesfarmers is dan ook een volksaandeel, met meer dan 500.000 aandeelhouders! En de jaarlijkse AVA is de daarbij behorende massale happening, met veel eerbetoon aan directies en commissarissen….

De bouwmarktpoot van Wesfarmers heet Bunnings (265 winkels en 1.5 miljard Australische dollar omzet) en die neemt nu de Engelse nr. 2 Homebase over, voor 340 mln. Engelse ponden. Bunnings zegt sterk te geloven in de groei- en winstmogelijkheden: “we will combine essential local elements with the best of Bunnings to bring customers in the UK and Ireland an exciting new home improvement and garden offer”. We doen, in de ogen van deze Australiërs, dus kennelijk iets niet goed of minder goed dan zij zouden kunnen. Ze gaan bijvoorbeeld volop voor alle bekende merken. Hun slogan “Lowest prices are just the beginning….!

Ik beveel van harte aan kennis te nemen van de investor presentation “Agreement to acquire UK home improvement & garden retailer Homebase”, 18 januari 2016, op www.wesfarmers.com.au/news
Het leert ons hoe relatieve buitenstaanders aankijken tegen Europese markten en de mogelijkheden tot prestatieverbetering. Volop voortbouwend op het fysieke winkelbestand, omnichannel als vanzelfsprekendheid en de digitale consument als vertrekpunt. Geen zweem van twijfel over de toekomst van fysieke winkels.
En, waarom zouden ze hun oog niet laten vallen op het te koop staande Maxeda DIY (Praxis c.s.), wellicht gecombineerd met Agriretail? Dan ontstaan ook bij ons volstrekt andere marktverhoudingen en zijn ook bedrijven als Van Neerbos (Gamma en Karwei) een relatief gemakkelijk doelwit.

Het had en zal net zo goed heel anders kunnen lopen….

Als we nadenken over de nabije toekomst, moeten we m.i. breder en anders kijken om meer te kunnen zien. En vooral onze Nederlandse enigszins ‘betweterige’ referentiekaders een beetje loslaten.
Het is verleidelijk te denken dat deze actuele overnames niet tot het beoogde resultaat zullen leiden. Ik heb echter door eigen ervaring geleerd dat veel bedrijven onnodig de fout zijn ingegaan en veel gemaakte keuzes net zo goed een tikkeltje anders hadden kunnen uitvallen. Dat het huidige retaillandschap er dus volledig anders uit had kunnen zien en waarin de huidige verliezers evenzogoed de winnaars hadden kunnen zijn. Die ervaring relativeert de oordeelsvorming over vrijwel alle luid toegejuichte en sterk veroordeelde gebeurtenissen in retailland.

De door Sainsbury’s beoogde combinatie van logistieke netwerken lijkt op voorhand inderdaad niet logisch. Ook de combinatie van retail space (Argos onder een dak met een supermarkt) zien we nog zelden. Maar als we de UK situatie goed in ogenschouw nemen, zijn die gedachten nog niet zo gek. UK supermarkten zijn i.h.a. veel groter en Tesco is nu al volop bezig onder het Tesco dak andere activiteiten binnen te halen. En in de delivery wild-west is diegene met de laagste kosten in the last mile de winnaar. Cost sharing wordt hoe dan ook het nieuwe normaal.

En wat moeten we met de Australiërs? Wat beweegt ze en wat voegen ‘people down under’ toe? Kunnen we iets van ze leren? Of wordt hun Europese avontuur een teleurstelling? We kennen in NL inderdaad nog weinig succesvolle voorbeelden. Eigenlijk alleen Bidvest met DeliXL. Dat bedrijf lijkt het goed te doen en heeft zich inmiddels getransformeerd tot een moderne en succesvolle speler in de foodbusiness. En zou dus zo maar het beursgenoteerde Sligro kunnen overnemen. Ook de stap van Wesfarmers zou ons m.i. aan het denken moeten zetten.

Laten we de fantasie maar een beetje de vrije loop laten en wat bescheidener zijn in onze oordeelsvorming. Door de ramen en deuren van onze referentiekaders open te zetten, komen er vast mooie beelden van inspirerende retailtoekomsten binnen waaien. Waarin nieuwe spelers ons laten zien dat het ook anders kan, ogenschijnlijk afgeschreven business modellen (bijv. conglomeraat Wesfarmers) verrassend succesvol kunnen zijn en nieuwe omnichannel retailconcepten het offline en online retaillandschap kunnen versterken. En v.w.b. de kracht van de Australiërs: Hema CEO Tjeerd Jegen, met zijn Australische ervaringsachtergrond, kan ons laten zien wat er allemaal beter kan.

Ton Bos

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

About

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

Posted in Retail

Blog volgen?

Ontvang de nieuwste blogs als eerste.
* = required field

Powered by:

logo 10-europe