Offline of online: het gaat om ondernemerschap!

Ondernemerschap is doorgaan waar anderen ophouden. Het is een van de vele omschrijvingen die maar een deel van de lading dekken. Het programma van ‘What’s going on in Retailing?!’ bevatte door de jaren heen vele voorbeelden van aanstekelijk ondernemerschap. Coolcat, Rivièra Maison, Coolblue, Grapedistrict, Fishes zijn maar enkele namen. Dit jaar vallen met name Shoeby en Truus.nl op. Alhoewel ook de nog jonge architect van Bol.com, Daniel Ropers, wat mij betreft de hoogste onderscheiding voor zijn ondernemersprestatie verdient. Wat een doorzettingsvermogen, durf, volharding en leiderschap! Toen anderen ermee op wilden houden, ging hij door. Klantenwensen goed kunnen doorgronden en vervolgens op alle onderdelen de beste willen zijn. Ondernemerschap van het zuiverste water.

In de wereld van zelfstandige ondernemers heb ik als adviseur de treurige ervaring opgedaan dat veelal alle nadruk lag op het woordje zelfstandig en niet op ondernemerschap. Shoeby is een prachtig voorbeeld hoe het kan en hoe het eigenlijk moet. Intres en Euretco kregen de afgelopen periode terecht veel aandacht. Maar deze fusie is wél het resultaat van falend ondernemerschap. Zowel van de aangesloten ondernemers als van de organisaties waarbij zij zijn aangesloten. Als beginnend adviseur heb ik in 1980/1981 bij de toenmalige nummer 1 van de retailserviceorganisaties HOBO Faam de opstand onder de aangesloten leden-ondernemers meegemaakt. Toen nog met bekende formules als Intersport, Intertoys, Marskramer, Amici, Prénatal, etc. Maar de woorden formule en zeker franchising zijn in ondernemerskringen nooit populair geworden. Ook niet bij de collega-organisaties Euretco en Intres. Met als gevolg de keuze voor een rol als serviceorganisatie in plaats van zich door te ontwikkelen tot full-service retailorganisatie. Dus met een altijd gebrekkige regievoering, magere verdienmodellen en (te) weinig toegevoegde waarde voor de aangesloten ondernemers én leveranciers. Samenwerken blijkt nog altijd moeilijker dan concurreren. Weliswaar werd door de jaren heen vooruitgang geboekt, maar de marktontwikkelingen gingen altijd een stapje harder.

En dan is er Shoeby! Een jonge vrouw van 20 jaar, Mieke van Deursen geheten, die voor zichzelf begint en vervolgens 30 jaar onopvallend excelleert in passie, (nogal specifieke) locatiekeuze, lokaal ondernemerschap, marketing en communicatie. Met het gezin als doelgroep, met eigen onderscheidende collecties en sinds enkele jaren ook een webwinkel. Maar dan wel op basis van franchising en een heldere formule. Soft franchising is geen franchising. En formules gedijen alleen als sprake is van een sterk dna, een helder handschrift en excellente uitvoering. Dan ontstaat een betrokken ‘community’, eerst met de franchisenemers en vervolgens ook met de klanten. Steeds verversen, steeds weer de juiste snaren raken en alle neuzen in dezelfde richting houden.
Ondernemerschap is ook het vermogen terug te kijken en te constateren dat een eigen leerproces van 15 jaar ondernemerschap nodig was om vervolgens succesvol en stapsgewijs groter te kunnen groeien. En niet alleen de veranderingen in kooppatronen bij de eigen doelgroep aan te voelen, maar ook de veranderingsprocessen in de eigen gelederen te kunnen sturen én ondergaan.
Zorg altijd dat het in de winkels leuk is, en dat er mensen staan die het vanuit het hart doen.
Bij veel zelfstandig ondernemers is dat helaas onvoldoende het geval. Mijn overtuiging is nog altijd dat ‘klein’ alles kan wat ‘groot’ ook kan, mits ……. ze het samen doen. Ik werd daarin bevestigd door de wandgrote spreuk achter het bureau van Mieke van Deursen: “Als je wilt opschieten loop dan alleen, als je verder wilt komen loop dan samen.”
Door als franchisegever zélf ondernemerschap te tonen, biedt Shoeby, in haar rol als franchisegever, inmiddels honderden zelfstandig ondernemers een toekomstperspectief. Een sterke formule en een goed georganiseerde vorm van samenwerking blijken de juiste ingrediënten voor succes en continuïteit. Dat is uiteraard ook de wens van de duizenden bij fusiecombinatie Intres/Euretco aangesloten ondernemers. Laat Shoeby een rolmodel zijn. Formules, franchising en een sterke franchisegever met een eigen rendementsdoelstelling zijn geen schrikbeeld, maar bondgenoten. Als je verder wilt komen, loop dan samen. Dus: wees wat minder zelfstandig en wat meer ondernemer!

2012.03.27

Ton Bos

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

About

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

Posted in Retail

Blog volgen?

Ontvang de nieuwste blogs als eerste.
* = required field

Powered by:

logo 10-europe