Waiting for Amazon ….

Na de scherpe ‘Who’s afraid of Amazon’-analyse van Cor Molenaar (juli 2012) is Retail NL goed voorbereid op de marktentree van deze jonge retailgigant. Zal het een boost geven aan het online winkelen? Zal het bestaande grote en kleine online en offline retailers in de problemen brengen? We zullen het zien.

Intussen lezen we over het alsmaar groeiende aanbod in producten en diensten, de aantrekkelijke platform functie, het gigantische en steeds verder uitdijende netwerk van afhaalpunten en distributiecentra en de verdere opbouw van een Europese organisatie waar het beste intellect als taak heeft continu te blijven innoveren.
Hoe is het toch mogelijk om vanuit het niets, als eenvoudige online boekhandelaar, in zo’n korte periode zoveel inkoopkracht te ontwikkelen, zoveel assortimentskennis op te bouwen, zulke scherpe prijzen en goede service te bieden en zoveel deskundigheid in de toepassing en perfectionering van nieuwe technologische ontwikkelingen ten toon te spreiden! Resultaat: de hoogste klanttevredenheidsscores! Maar ook een vastberaden wil het iedere dag beter te willen doen. Een ding staat in ieder geval vast: zonder de actieve medewerking van leveranciers was dit nooit gelukt.

De klassieke retail lijkt, achteraf gezien, wel een mulo vak en blijkt pas in het digitale tijdperk in staat grote productiviteitssprongen voorwaarts te maken, zowel offline als online. Met alle gevolgen van dien voor de bestaande economisch snel verouderende distributie- en retailstructuren.
Het gaat bij retailers meer dan ooit om het ‘grote geheel’, de organisatorische inrichting van het totale bedrijfsproces, inclusief alle achterwaartse schakels (supply chain, productieprocessen). Met als belangrijkste kenmerk de snelle toepassing van de nieuwste technologische ontwikkelingen( automatisering, robottisering). Veel retailers kiezen wijselijk voor het adagium ‘if you can’t beat them join them’ en gaan gretig winkeltje spelen op de marktplaats Amazon.
Veel concurrenten putten ook troost uit het gegeven dat Amazon nog steeds matig winstgevend is. Maar is dat wel zo geruststellend, of zouden ze daar eerder ongerust over moeten zijn? Vergeleken met bedrijven als Deichmann is het rendement weliswaar schrijnend, maar vergeleken met bijvoorbeeld Macintosh is het beeld weer anders. De beurskoers bewijst in ieder geval dat aan het business model Amazon bovenaardse krachten worden toegekend.

De hamvraag voor iedere retailer is uiteraard hoe je je kunt voorbereiden op en wapenen tegen zoveel marktgeweld. Dat proces begint met de vorming van een realistisch beeld van de omvang en kracht van dit bedrijf. Met dank aan www.500friends.com reik ik u de volgende zinneprikkelende beelden aan, waarbij het helpt Amazon voor te stellen als een grote fysieke winkel met een grote parkeer­plaats. Wat zien we dan?

  • een uitgebreid assortiment van 183 miljoen producten, zo groot dat daar 1.290 Walmart supercenters mee gevuld kunnen worden;
  • een omzet van 62 miljard dollar, dat is 117.882 dollar per minuut;
  • 51.000 medewerkers, dat is 941.176 dollar omzet per medewerker (Walmart: 190.432 dollar per medewerker);
  • de 80 miljoen bezoekers per maand zouden 24 Malls of America en 60 Disneylands kunnen vullen;
  • 152 miljoen actieve accounts, dat is 30 miljoen meer dan het aantal actieve kiezers in de USA;
  • omzetsamenstelling: (nog vooral) electronics (25,8 miljard) en books (9 miljard), maar in toenemende mate ook grocery, health & beauty (5.6 miljard), home, garden & tools (5.6 miljard), movies, music & games (3.6 miljard), apparel, shoes & jewelry (5.2 miljard), toys, kids & baby (2.2. miljard), sports (2.4 miljard), office products (1.9 miljard) etc., etc.

In het licht van de ontwikkelingen in Nederland geeft het te denken dat met het assortiment tools & home improvement products 120 Home Depots kunnen worden gevuld.
Over long tail gesproken. ….En….what about het einde van warenhuizen?
Laat deze beelden even op u inwerken. Godfried Bomans zei ooit, verwijzend naar de benen van Marlene Dietrich: had mijn vrouw maar een zo’n been…..Bedenk vooral welke verkoopkracht reeds is ontwikkeld en wat dat betekent voor de inkoopkracht van Amazon en de machtspositie plus daaruit voortvloeiende kanaalkeuzes van leveranciers en zakelijke dienstverleners.

Amazon komt ook naar Nederland, zeker en vast! Onze NL retailgiganten weten wat ze te wachten staat. En een gewaarschuwd mens telt immers voor twee? Maar dat gaat niet altijd op, denk maar aan de te trage reactie van 1000 DA drogisten op het geleidelijk oprukkende Kruidvat geweld. Ook weten we dat naast inkoopkracht en schaalgrootte vele andere factoren een rol zullen spelen in de concurrentiestrijd. Een ding staat echter vast: de klant speelt voor scheidsrechter bij het komende titanengevecht en zal nooit eerder geuite wensen waarschijnlijk moeiteloos vervuld zien. No compromise formules worden de norm.
De strategische keuzes die door grote retailers als Tesco, Walmart , Marks&Spencer en Waitrose/John Lewis worden gemaakt en de onvoorstelbare investeringen in nieuwe technologie en logistieke infrastructuren, wijzen ons de richting in het komende marktgevecht. Velen zullen waarschijnlijk moeten kiezen voor een andere rol in het winkelspel, andere retailers putten hoop uit de gedachte ‘wie niet sterk is moet slim zijn’.
Ook zo benieuwd naar de contouren van uw retail toekomst? Be smart, laat de vele inspirerende voorbeelden niet aan u voorbijgaan.

22.03.2013

Ton Bos

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

About

Ton Bos is directeur Retail Wholesale Group management consultants, heeft tientallen jaren ervaring als strategie- en organisatie adviseur van handelsbedrijven en was tot 2013 programmasamensteller van ‘What’s going on in Retailing?!’.

Posted in Retail

Blog volgen?

Ontvang de nieuwste blogs als eerste.
* = required field

Powered by:

logo 10-europe